علمی-آموزشی, مقاله ها

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال به هرگونه بازاریابی و تبلیغات که از دستگاه های الکترونیکی برای انتقال پیام های تبلیغاتی استفاده شود، می گویند. در عمل، معمولاً به کمپین های بازاریابی اشاره می کند که در کامپیوتر، تلفن، تبلت یا سایر دستگاه ها نمایش داده می شوند. دیجیتال مارکتینگ انواع مختلفی دارد، از جمله فیلم آنلاین، تبلیغات پیش نمایش و پست های شبکه های اجتماعی. همچنین، اغلب با “بازاریابی سنتی” مانند تبلیغات مجلات، بیلبوردها و … مقایسه می شود. به طرز عجیبی، تلویزیون معمولاً درگیر بازاریابی سنتی است.

مصرف کنندگان برای تحقیق در مورد محصولات به شدت به ابزارهای دیجیتالی متکی هستند. به عنوان مثال، 48 درصد از مصرف کنندگان، درخواست خود را در موتورهای جستجو شروع می کنند، در حالی که 33 درصد به وب سایت برندهای تجاری و 26 درصد به برنامه های تلفن همراه مراجعه می کنند.

در ادامه این مقاله همراه “سایت سازه” باشید تا با دیجیتال مارکتینگ بیشتر آشنا شوید.

دیجیتال مارکتینگ که بازاریابی دیجیتال نیز نامیده می شود، روشی است که شرکت ها از طریق آن کالا، خدمات و برند خود را با استفاده از اینترنت و سایر اشکال ارتباطات دیجیتالی، تبلیغ می کنند. نه تنها شامل ایمیل، شبکه های اجتماعی و تبلیغات مبتنی بر وب می باشد، بلکه پیام های متنی و چند رسانه ای نیز به عنوان یک کانال بازاریابی هستند. در اصل، اگر یک کمپین بازاریابی شامل ارتباطات دیجیتالی باشد، بازاریابی دیجیتال است.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

انواع دیجیتال مارکتینگ

در زمینه بازاریابی دیجیتال به تعداد روش های تعامل با استفاده از رسانه های دیجیتال، تنوع وجود دارد. در اینجا چند مثال کلیدی آورده شده است:

تاثیر دیجیتال مارکتینگ در بهینه سازی موتورهای جستجو (سئو)

از نظر فنی بهینه سازی موتورهای جستجو یا سئو، یک ابزار بازاریابی است و نه به خودی خود نوعی بازاریابی. همچنین، آن را “هنر و علم جذاب کردن صفحات وب برای موتورهای جستجو” تعریف می کنند.

بخش “هنر و علم” سئو مهم ترین چیز است. سئو یک علم است زیرا برای دستیابی به بالاترین رتبه ممکن، نیاز به تحقیق و سنجش عوامل مختلف دارد. امروزه مهم ترین عناصری که هنگام بهینه سازی صفحه وب باید در نظر گرفته شود عبارتند از:

  • کیفیت محتوا
  • سطح مشارکت کاربران
  • سازگاری با تلفن همراه
  • تعداد و کیفیت پیوندهای ورودی

استفاده استراتژیک از این عوامل، سئو را به یک علم تبدیل می کند، اما غیرقابل پیش بینی بودن، آن را به یک هنر تبدیل می کند.

در سئو، هیچ اصول قابل اندازه گیری یا قانون ثابتی برای رتبه بندی بالا وجود ندارد. گوگل الگوریتم خود را دائماً تغییر می دهد، بنابراین نمی توان پیش بینی دقیقی انجام داد. کاری که می توانید انجام دهید این است که عملکرد صفحه خود را به دقت زیر نظر داشته باشید و بر این اساس تنظیماتی را انجام دهید.

بازاریابی محتوا در دیجیتال مارکتینگ

یک عامل اصلی در بازاریابی محتوا، سئو است، یک استراتژی مبتنی بر توزیع محتوای مرتبط و ارزشمند برای مخاطبان هدف. هدف بازاریابی محتوا، جذب سرنخ هایی است که در نهایت به مشتری تبدیل می شوند. اما این کار، متفاوت از تبلیغات سنتی است. به جای جلب نظر مشتریان با ارزش بالقوه، یک محصول یا خدمات را به صورت رایگان و در قالب مطالب نوشتاری ارزشمند ارائه می دهد.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟
دیجیتال مارکتینگ چیست؟

آمارهایی جهت اثبات اهمیت بازاریابی محتوا در بازاریابی دیجیتال

  • 84 درصد از مشتریان از شرکت ها انتظار دارند که محتوای سرگرم کننده و مفید تولید کنند
  • 62 درصد از شرکت هایی که حداقل 5000 کارمند دارند، محتوای روزانه تولید می کنند
  • 92 درصد از بازاریابان معتقدند که شرکت آن ها محتوا را به عنوان یک دارایی مهم ارزیابی می کند

بازاریابی محتوا به همان اندازه که موثر است، می تواند سخت باشد. نویسندگان آن باید بتوانند در نتایج موتورهای جستجو رتبه بالایی داشته باشند و در عین حال افرادی را که مطالب را می خوانند، به اشتراک می گذارند و با برند تعامل برقرار می کنند را، درگیر کنند.

دیجیتال مارکتینگ از طریق رسانه های اجتماعی

بازاریابی رسانه های اجتماعی به معنای افزایش آگاهی از نام تجاری با مشارکت مردم در بحث آنلاین است. محبوب ترین بسترهای آن فیس بوک، توییتر و اینستاگرام هستند که یوتیوب نیز فاصله چندانی با آن ندارد.

از آن جا که بازاریابی رسانه های اجتماعی شامل مشارکت فعال مخاطبان می باشد، به روشی محبوب برای جلب توجه تبدیل شده است. شما باید تصمیم بگیرید که کدام نوع تعامل برایتان اهمیت بیش تری دارد، که این به معنی تعداد اشتراک گذاری ها، نظرات یا کل کلیک بر روی وب سایت شما است.

حتی ممکن است خرید مستقیم، هدف استراتژی بازاریابی رسانه های اجتماعی شما نباشد. بسیاری از برندها از این روش برای شروع گفتگو با مخاطبان استفاده می کنند تا این که آن ها را تشویق به خرید کنند. این امر به ویژه در برندهایی که محصولات یا خدماتی را ارائه می دهند که مناسب خریدهای ناگهانی نیست، رایج است. همه چیز بستگی به اهداف شرکت شما دارد.

بازاریابی پرداخت به ازای کلیک در دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی پرداخت به ازای کلیک، یکی دیگر از انواع شیوه های “بازاریابی دیجیتال” می باشد; که به صورت ارسال یک آگهی در یک پلتفرم و پرداخت هزینه در ازای هر بار کلیکی که کسی روی آن می کند، است.

نحوه و زمان مشاهده تبلیغات توسط افراد، کمی پیچیده است؛ هنگامی که یک نقطه در صفحه نتایج موتورهای جستجو، که به عنوان SERP شناخته می شود، در دسترس باشد، موتور آن نقطه را با آنچه در اصل یک حراج فوری است پر می کند. یک الگوریتم بر اساس عوامل متعددی، هر تبلیغ را اولویت بندی می کند، از جمله:

  • کیفیت تبلیغات
  • ارتباط کلمات کلیدی
  • کیفیت صفحه فرود
  • مبلغ پیشنهاد
دیجیتال مارکتینگ چیست؟

بازاریابی پرداخت به ازای کلیک دارای یک یا چند هدف است، که بینندگان باید پس از کلیک روی آگهی آن ها را انجام دهند و می توانند معامله ای یا غیر معامله ای باشند. برای مثال خرید، ثبت نام در خبرنامه یا تماس با دفتر خانه شما، از جمله این اقدامات است.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

بازاریابی شبکه ای در دیجیتال مارکتنیگ

بازاریابی شبکه ای به فرد اجازه می دهد با تبلیغ کسب و کار شخص دیگری درآمد کسب کند. شما می توانید ترویج کننده باشید یا فردی که با آن همکاری می کند، اما روند در هر دو مورد یکسان است.

این بازاریابی به روش تقسیم درآمد کار می کند. اگر عضو وابسته هستید، هر بار شخصی کالایی را که شما تبلیغ می کنید خریداری می کند، کمیسیون دریافت می کنید. اگر تاجر هستید، باید به ازای هر فروش به شرکت وابسته کمیسیون پرداخت می کنید.

تبلیغات بومی در دیجیتال مارکتینگ

تبلیغات بومی در حال تغییر بازاریابی است. هدف آن این است که با محتوای متفرقه ترکیب شود تا به عنوان یک تبلیغ واضح نباشد. این روش در واکنش به بدبینی مصرف کنندگان امروزی نسبت به تبلیغات ایجاد شد. بسیاری از مصرف کنندگان با دانستن این که خالق یک تبلیغ برای اجرای آن هزینه می پردازد، به این نتیجه می رسند که تبلیغات مغرضانه است و در نتیجه آن را نادیده می گیرند. در این روش با ارائه اطلاعات یا سرگرمی قبل از رسیدن به تبلیغ، این سوگیری را دور می زند و جنبه “تبلیغ” را کم اهمیت جلوه می دهد.

مهم است که همیشه تبلیغات بومی خود را به وضوح برچسب گذاری کنید؛ از کلماتی مانند “تبلیغ” یا “حمایت” استفاده کنید. اگر این شاخص ها پنهان شوند، ممکن است خوانندگان زمان قابل توجهی را صرف تعامل با محتوا کنند قبل از اینکه متوجه تبلیغات آن شوند. وقتی مصرف کنندگان شما دقیقاً بدانند چه چیزی دریافت می کنند، احساس بهتری نسبت به محتوا و نام تجاری شما خواهند داشت. تبلیغات بومی کم تر از تبلیغات سنتی مزاحم هستند، اما فریبنده نیستند.

اتوماسیون بازاریابی در دیجیتال مارکتینگ

اتوماسیون بازاریابی از نرم افزار برای تقویت کمپین های دیجیتال مارکتینگ، بهبود کارایی و ارتباط تبلیغات استفاده می کند. همچنین، به شرکت ها این امکان را می دهد تا از شخصی سازی پیروی کنند. شما می توانید یک استراتژی بازاریابی شخصی برای هر مشتری، بدون هیچ گونه سرمایه گذاری زمان اضافی ایجاد کنید.

اتوماسیون بازاریابی برای برندها، نتایج مثبت زیر را دارد:

  • جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات مصرف کننده
  • طراحی کمپین های بازاریابی هدفمند
  • ارسال پیام های بازاریابی در زمان مناسب برای مخاطبان مناسب

بازاریابی ایمیلی در دیجیتال مارکتینگ

مفهوم بازاریابی ایمیلی ساده است؛ شما یک پیام تبلیغاتی ارسال می کنید و امیدوارید مشتری احتمالی شما، روی آن کلیک کند. با این حال، اجرای آن بسیار پیچیده تر است. اول از همه، شما باید مطمئن شوید که ایمیل های شما مورد نیاز و شامل موارد زیر هستند:

  • محتوا را هم در قسمت اصلی و هم در موضوع پیام، شخصی می کند
  • مشخص می کند که مشترکین چه نوع ایمیل هایی دریافت خواهند کرد
  • به طور واضح یک گزینه لغو اشتراک ارائه می دهد

شما قصد دارید مشتریان احتمالی تان کمپین را به عنوان یک سرویس ارزشمند ببینند، نه فقط به عنوان یک ابزار تبلیغاتی. بهتر است اگر از تکنیک های دیگر مانند اتوماسیون بازاریابی استفاده کنید، که به شما امکان می دهد ایمیل های خود را تقسیم بندی و برنامه ریزی کنید و به طور موثرتر نیازهای مشتریانتان را برآورده کنید.

بازاریابی ایمیلی به تنهایی یک تکنیک اثبات شده و موثر است. طی یک نظرسنجی، 89 درصد از متخصصان، از آن به عنوان موثرترین روش بازاریابی آنلاین نام بردند.

مزایای دیجیتال مارکتینگ

امروزه دیجیتال مارکتینگ بسیار برجسته شده است; زیرا تعداد زیادی از مردم را درگیر می کند. اما مزایای دیگری نیز دارد که چند مورد از آن ها را بررسی می کنیم:

1. دسترسی جغرافیایی وسیع در بازاریابی دیجیتال

وقتی آگهی تان را آنلاین ارسال می کنید، افراد در هر مکان، می توانند آن را مشاهده کنند (به شرطی که تبلیغ خود را از نظر جغرافیایی محدود نکرده باشید). این امر باعث افزایش دامنه کسب و کار شما در بازار می شود.

2. صرفه جویی هزینه با دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ نه تنها به مخاطبان وسیع تری نسبت به بازاریابی سنتی ارائه می شود، بلکه هزینه کمتری نیز دارد. هزینه های اضافی برای تبلیغات روزنامه، تلویزیون و انواع دیگر بازاریابی سنتی می تواند زیاد باشد.

3. نتایج قابل اندازه گیری در دیجیتال مارکتینگ

برای این که بدانید استراتژی بازاریابی دیجیتال شما کار می کند یا خیر، باید دریابید که چه تعداد مشتری جذب می کند و در نهایت چقدر درآمد دارد. اما چگونه می توانید با یک استراتژی بازاریابی غیر دیجیتال این کار را انجام دهید؟ البته این گزینه سنتی نیز وجود دارد که از هر مشتری بپرسید “چگونه ما را پیدا کردید؟” متأسفانه، این در همه صنایع کار نمی کند. بسیاری از شرکت ها نمی توانند با مشتریان خود مکالمات فردی داشته باشند و نظرسنجی ها همیشه نتایج کاملی به دست نمی آورند.

با بازاریابی دیجیتال، نظارت بر نتایج ساده است. نرم افزارها و پلتفرم های دیجیتال مارکتینگ به طور خودکار تعداد تبدیل های مورد نظر شما را پیگیری می کنند؛ خواه به معنای نرخ باز کردن ایمیل، بازدید از صفحه اصلی شما یا خریدهای مستقیم باشد.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

4. شخصی سازی راحت تر با بازاریابی دیجیتال

دیجیتال مارکتینگ به شما امکان می دهد داده های مشتری را به گونه ای جمع آوری کنید که بازاریابی سنتی نمی تواند; زیرا داده های دیجیتالی جمع آوری شده بسیار دقیق تر هستند.

تصور کنید که خدمات مالی ارائه می دهید و می خواهید پیشنهادات ویژه ای را برای افرادی که به محصولات شما نگاه کرده اند ارسال کنید. می دانید که اگر پیشنهاد را به نفع شخص مورد نظر قرار دهید، نتایج بهتری خواهید گرفت. بنابراین تصمیم می گیرید 2 کمپین آماده کنید. یکی برای خانواده های جوان که محصولات بیمه عمر شما را بررسی کرده اند و دیگری برای کارآفرینانی است که برنامه های بازنشستگی شما را در نظر گرفته اند. با بازاریابی آنلاین، همه این اطلاعات از قبل در اختیار شما قرار گرفته است.

5. ارتباط بیشتر با مشتریان در دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ به شما امکان می دهد با مشتریان خود ارتباط برقرار کنید. مهم تر از همه، به آن ها اجازه می دهد با شما ارتباط برقرار کنند.

به استراتژی رسانه های اجتماعی خود فکر کنید. وقتی مخاطبان آخرین پست شما را می بینند بسیار عالی است، اما وقتی در مورد آن نظر می دهند یا آن را به اشتراک می گذارند حتی بهتر می شود. این بدان معناست که سر و صدای بیشتری پیرامون محصول یا خدمات شما ایجاد می شود و بیشتر دیده می شود. این تعامل برای مشتریانتان یک احساس مالکیت و وفاداری به برند شما را ایجاد می کند.

6. نتیجه سریع و آسان با بازاریابی دیجیتال

دیجیتال مارکتینگ به مشتریان اجازه می دهد بلافاصله پس از مشاهده تبلیغ یا محتوای شما اقدام کنند. با تبلیغات سنتی، فوری ترین نتیجه ای که می توانید به آن امیدوار باشید، تماس تلفنی پس از مدت کوتاهی بعد از مشاهده تبلیغ شما است. با بازاریابی دیجیتال، آن ها می توانند روی پیوند، کلیک کرده و بلافاصله در امتداد قیف فروش حرکت کنند. آن ها ممکن است بلافاصله خرید نکنند، اما با شما در ارتباط خواهند بود.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

سخن آخر

دیجیتال مارکتینگ باید یکی از تمرکزهای اصلی استراتژی بازاریابی هر کسب و کار باشد. تا به حال چنین راه مداومی برای ارتباط با مشتریان و شخصی سازی داده های دیجیتال، وجود نداشته است. هرچه بیشتر از امکانات بازاریابی دیجیتال استفاده کنید، قادر به درک بیشتر پتانسیل رشد شرکت خود خواهید بود.

برای دریافت مشاوره رایگان با ما “تماس بگیرید” یا با پر کردن “فرم ثبت سفارش” کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.

*همچنین شما عزیزان می توانید برای خواندن مطالب بیشتر، مقالات ما را در “سایت سازه” دنبال نمایید*

برای مشاهده ی نمونه کارهای سایت سازه “اینجا” را کلیک نمایید و یا برای اطلاعات بیشتر “خدمات ما” را مشاهده کنید.

1 دیدگاه در “دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.