سئو, علمی-آموزشی, مقاله ها

با الگوریتم های گوگل بهتر آشنا شویم

همه ی کسانی که به نحوی با گوگل و کامپیوترها سروکار دارند حتی اگر تا به حال دست به انجام برنامه نویسی نزده باشند هم می دانند که کامپیوترها و سیستم های کامپیوتری دارای یک برنامه و عملکرد مشخص (Program) هستند.

اما دانستن این نکته ضروری است و بدانید که قبل از انجام برنامه نویسی اقداماتی دیگر باید انجام شوند تا به نتیجه ی درستی دست یابیم. این اقدامات مرحله به مرحله را اصطلاحا طراحی الگوریتم(Algorithm) می گویند. به عبارت دیگر کسانی که برنامه نویسی انجام می دهند از الگوریتم گوگل کمک می گیرند تا آن ها را به یک برنامه قابل اجرا در کامپیوتر و اینترنت تبدیل نمایند.

سطوح اولیه ی کار الگوریتم نویسان و برنامه نویسان با یکدیگر هم پوشانی دارد. اما در سطوح تخصصی تر آن ها از یکدیگر تمایز پیدا می کند و فعالیت تخصصی تری ارائه می دهد.

سایت سازه قصد دارد در این مقاله نکاتی در مورد شناخت مهم ترین  وتاثیر آن بر سئو را با بیان وتعریف ساده تعریف کند

تعریف الگوریتم والگوریتم گوگل

برای درک بهتر مفهوم و ماهیت الگوریتم گوگل به مثال زیر توجه کنید. نامه های اداری مراحل مختلفی را طی می کنند. به دبیرخانه فرستاده می شوند، بررسی و اجرا می شوند، اقداماتی روی آن ها صورت می گیرد و سپس در بایگانی آرشیو می شوند. این روند برای الگوریتم نویسی نیز یکسان است. اقدامات مختلف در زمان های مشخص وجود دارد که در نقطه ی A شروع می شوند، مراحل خود را طی می کنند و در نقطه ی Z به پایان می رسند و این چرخه هزاران بار تکرار می شود.

در دنیای اینترنت امروزه ملیون ها وبسایت وجود دارد و روزانه دها یاصدها هزار محتوای مختلف بارگذاری میشود ودر صورتی که الگوریتم گوگل نباشد هیچ چیز نمیتواند بر سرجای خود قراربگیرد.

الگوریتم گوگل وظیفه دارد که محتوای سایت ها را تجزیه و تحلیل سپس به نمایش مخاطب قرار دهد

نام دیگر الگوریتم گوگل با نام باغ وحش گوگل معروف شده که دلیل این نام گذاری استفاده از نام حیوانات در الگوریتم های گوگل است

 

پاندا یکی از تاثیر گذارترین الگوریتم های گوگل

الگوریتم پاندا برای اولین بار در سال 2011 ایجاد شد و وظیفه اصلی این الگوریتم  که کپی برداری عکس ها و متونی که تکراری هستند را به موتور جستجوی گوگل گزارش می دهد و اهمیت و اعتبار سایت هایی را که از مطالب کپی برداری شده استفاده می کنند را کم می کند.

این الگوریتم گوگل اجازه نمی دهد این سایت ها به صفحات اول یا در نتایج جستجو بیایند و وبسایت هایی که این کار را انجام می دهند را مشمول جریمه می کند.

برای اینکه دچار اسپم این الگوریتم نشوید می بایست دارندگان وبسایت به تولید محتواهای ناب و دست اول رو بیاورند. محتواهای تکراری که از قبل داشته اند را کاملا پاک سازی کنند و محتواهای باکیفیت و جدید تولید نمایند.

الگوریتم موبایل گدون

با پیشرفت تکنولوژی و روی کار آمدن موبایل های هوشمند که دیگر تنها وظیفه ی برقراری تماس های تلفنی را نداشتند و به ابزارهایی تبدیل شدند که وظایف تازه ای برایشان تعریف شده بود، الگوریتم موبایل گدون سرکار آمد. این الگوریتم گوگل برای اولین بار در سال 2016 ایجاد شد. هدف اصلی این الگوریتم هماهنگ سازی صفحات وب و وبسایت ها با موبایل های هوشمند و تبلت ها بود.

با روی کار آمدن تلفن های هوشمند کاربران قادر شدند تا در زمان بسیار کوتاهی به محتوای وبسایت ها دسترسی داشته باشند. برای بهره بردن از این الگوریتم می بایست تمام صفحات سایت شما به طور مجزا و دقیق بصورت رسپانسیو طراحی شوند.

ابعاد مناسب با گوشی های هوشمند داشته باشند. همه صفحات قابلیت دسترسی توسط ربات های گوگل را داشته باشند و از لینک ها بطور دقیق استفاده شود.

با روی کار آمدن این الگوریتم گوگل کاربران به راحتی توانستند از محتواهای سایت های موبایل فرندلی استفاده کنند و طراحان سایت با استفاده از تبلیغات کلیکی در آمد تبلیغات بیشتری کسب کردند.

post4(2)

الگوریتم پیج لی اوت

این الگوریتم گوگل ایجاد شده است تا با سایت هایی که تبلیغات آزاردهنده برای کاربران دارد را جریمه کند. تبلیغات پاپ آپ، تبلیغات فلشی و تبلیغات بین پست ها از مواردی هستند که این الگوریتم گوگل با آن ها ناسازگار است.

البته در نظر داشته باشید که این تبلیغات علاوه بر آزار مخاطبان باعث کاهش سرعت و انعطاف پذیری سایت و کاهش نرخ محبوبین سایت از دید گوگل و در نهایت کاهش بازدیدکنندگان نیز می شود.

این الگوریتم بر سایت هایی که تبلیغات بیش از حد ندارند، هیچ تاثیر خاصی نخواهد داشت. اما با سایت هایی که محتوایشان در میان انبوهی از تبلیغات گم شده است، برخورد جدی می کند.

الگوریتم پنگوئن

الگوریتم پنگوئن در سال 2012 ایجاد شد. اگر چه هنوز ارتباط واضحی میان اسم این الگوریتم و عملکرد آن دیده نشده است؛ اما این یک الگوریتم بسیار پر سود است.

هدف نهایی این الگوریتم مبارزه با لینک سازی غیرطبیعی بود. سایت هایی وجود داشتند که قصد آنها بدست آوردن رتبه ی بالا با استفاده از لینک سازی اسپم بود. گوگل با راه اندازی این الگوریتم به مبارزه با آن ها پرداخت و هنوز هم یکی از پرکاربردترین الگوریتم ها در گوگل است.

در نتیجه ی استفاده از این الگوریتم گوگل توانست لینک های طبیعی و بجا را شناسایی کند و اعتبار آن ها را افزایش دهد و از سوی دیگر لینک های غیر معتبر را منحل کند.

الگوریتمی بسیارپر سود ولی بشدت خطرناک که اگردست کم گرفته شود شما پنالتی سختی شده ونجات از دست این پنگوئن زیبابسیار سخت میباشد

الگوریتم مرغ مگس خوار

این الگوریتم گوگل در سال 2013 و در جهت بهبود دو الگوریتم قبل ازخود یعنی پاندا و پنگوئن ایجاد شد. الگوریتم مرغ مگس خوار با دقت و سرعت بسیار زیاد کلمات مورد جستجوی کاربران را شناسایی می کند و مترادفات آن ها را تشخیص می دهد.

با این کار نتایج دقیق تر و واقعی تری به کاربران نمایش داده می شود و آن ها دیگر با مقدار عظیمی از تبلیغات پاپ آپ روبرو نخواهند بود. علاوه بر آن، این الگوریتم سایت هایی که از کلمات کلیدی بیش از اندازه استفاده کنند را نیز جریمه می کند.

مثلا شما با جستجوی عبارت “زندگی نامه ی لیونل مسی”را سرچ میکنید و با انبوهی از اطلاعات درست و نادرست مواجه خواهید شد واینجاست که این الگوریتم به کمک کاربر امده و اطلاعات نادرست را از دید محو میکند واطلاعات صحیح را در کوتاه ترین زمان و با دقت بالا به نتیجه ی دلخواه خود خواهید رسید.

الگوریتم کبوتر

الگوریتم کبوتر در سال 2014 با توجه به نیاز کاربران در الگوریتم گوگل ایجاد شد. اگر شما بطور مثال در شهر شیراز باشید و عبارت ” رستوران های این اطراف ” را سرچ کنید ، یک سری سایت برایتان به نمایش در خواهد آمد.

اما اگر این عبارت را در شهر اصفهان جستجو کنید با سایت های دیگری روبرو خواهید شد. به بیان دقیق تر کار الگوریتم کبوتر این است که جستجوی شما را با نزدیک ترین سایت ها از لحاظ موقعیت مکانی تطابق می دهد. معیار این تطابق فاصله ی فیزیکی شما با عبارت مورد نظر شماست.

این الگوریتم گوگل باعث شد تا نتایج شخصی تر و جزیی تر اهمیت ویژه ای پیدا کنند. استفاده از الگوریتم کبوتر برای سایت ها تاثیرات مثبتی به ارمغان آورد و ترافیک سایت شان را به صورت هدفمند بیشتر کرد.

پایان سخن درباره الگوریتم های گوگل

حال که با تعدادکم ولی مهمی ازالگوریتم گوگل اشنا شدید باید توجه داشته باشید که دانستن و چگونگی رفتار الگوریتم های گوگل جهت هرچه بهتر شدن محتوای وبسایت ها است از دید گوگل کاربران سرمایه اصلی هستند و به عنوان یک وب نستر وظیفه نگهداری و رضایت کاربران برعهده شماست.

*شما عزیزان می توانید جهت مطالعه مطالبو مقالات ما را در “سایت سازه” دنبال نمایید*

برای مشاهده ی نمونه کارهای سایت سازه “اینجا” را کلیک نمایید و یا برای اطلاعات بیشتر “خدمات ما” را مشاهده کنید.

برای دریافت مشاوره رایگان با ما “تماس بگیرید” یا با پر کردن “فرم ثبت سفارش” کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.