سئو, علمی-آموزشی, مقاله ها

گوگل آنالیتیکس چیست؟

گوگل آناليتيکس چيست؟

 

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یک سرویس تجزیه و تحلیل وب است که آمار و ابزارهای تحلیلی اولیه را برای بهینه سازی موتورهای جستجو (سئو) و اهداف بازاریابی ارائه می دهد. این سرویس بخشی از پلتفرم بازاریابی گوگل است و برای هر کسی که حساب گوگل داشته باشد، به صورت رایگان ونسخه پولی در دسترس است.

گوگل آنالیتیکس برای ارزیابی عملکرد و تحلیل سایت و جمع آوری اطلاعات از بینش بازدیدکنندگان استفاده می شود. این سرویس می‌تواند به سازمان‌ها کمک کند تا منابع اصلی ترافیک کاربران را تعیین کنند، موفقیت فعالیت‌ ها و کمپین‌ های بازاریابی خود را بسنجند، اهداف تکمیل شده (مانند خرید، افزودن محصولات به سبد خرید) را ردیابی کنند، الگوها و روندهای تعامل کاربر را کشف کنند و سایر اطلاعات بازدیدکنندگان را به دست آورند. وب‌ سایت‌ های خرده‌ فروشی کوچک و متوسط اغلب از گوگل آنالیتیکس برای به دست آوردن و تجزیه و تحلیل رفتارهای مختلف مشتریان خود استفاده می‌کنند که می‌تواند برای بهبود کمپین‌های بازاریابی، افزایش ترافیک وب‌ سایت و حفظ بهتر بازدیدکنندگان مورد استفاده قرار گیرد.

جهت دیدن دیگر مقالتسایت سازه با ماهمراه باشیدوجهت مشاوره و ثبت سفارش فرم سفارش راپر کرده تا کارشناسان ما دراولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت و جهت تماس با ما اینجا کلیک کنید.

روش کار گوگل آنالیتیکس به چه صورت است؟

گوگل آنالیتیکس، داده های کاربران را از هر بازدیدکننده وب سایت با استفاده از تگ های صفحه به دست می آورد. یک تگ صفحه جاوا اسکریپت در کد هر صفحه درج می شود. این تگ در مرورگر وب هر بازدیدکننده اجرا می شود و داده ها را جمع آوری کرده و به یکی از سرورهای جمع آوری داده های گوگل ارسال می کند. سپس گوگل آنالیتیکس می تواند گزارش های سفارشی برای ارزیابی داده ها مانند تعداد کاربران، نرخ بازگشت، متوسط ​​مدت زمان صرف شده کاربر در سایت، نمایش صفحات، تکمیل هدف و موارد دیگر ایجاد کند.

برچسب صفحه به عنوان یک اشکال وب یا چراغ وب برای جمع آوری اطلاعات بازدیدکنندگان عمل می کند. با این حال، از آنجا که به کوکی ها متکی است، سیستم نمی تواند داده هایی را از کاربرانی که آن ها را غیرفعال کرده اند، جمع آوری کند. گوگل آنالیتیکس دارای ویژگی هایی است که می تواند به کاربران کمک کند تا روندها و الگوهای نحوه تعامل بازدیدکنندگان با وب سایت خود را شناسایی کنند. این ویژگی ها، جمع آوری داده ها، تجزیه و تحلیل، نظارت، تجسم، گزارش و ادغام با سایر برنامه ها را امکان پذیر می کند.

ویژگی های گوگل آنالیتیکس عبارتند از:

  • ابزارهای تحلیل گوگل و نظارت بر داده ها، از جمله داشبورد، کارت امتیازی و نمودار حرکتی که تغییرات داده ها را در طول زمان نشان می دهد
  • فیلتر کردن داده ها، دستکاری و تجزیه و تحلیل قیف
  • رابط برنامه جمع آوری داده ها (API)
  • تجزیه و تحلیل پیش بینی، هوش و تشخیص ناهنجاری
  • تقسیم بندی برای تجزیه و تحلیل زیر مجموعه ها، مانند تبدیل
  • گزارش های سفارشی برای تبلیغات، رفتار مخاطب و تبدیل
  • اشتراک گذاری و ارتباط مبتنی بر ایمیل
  • ادغام با سایر خدمات، از جمله Google Ads ،Google Data Studio و …

نکته شخصی سازی داشبورت

در داشبورد گوگل آنالیتیکس، کاربران می‌توانند نمایه‌های چندین وب‌ سایت را ذخیره کنند و یا جزئیات دسته‌ های پیش‌فرض را ببینند یا معیارهای سفارشی را برای نمایش هر سایت انتخاب کنند. دسته بندی های موجود جهت ارزیابی شامل، نمای کلی محتوا، کلمات کلیدی ، سایت های ارجاع دهنده، نمای کلی بازدیدکنندگان، پوشش نقشه و نمای کلی منابع ترافیک است.

داشبورد را می توان در سایت Google Analytics مشاهده کرد و از طریق یک ویجت یا یک افزونه برای جاسازی در سایت های دیگر قابل دسترس است. داشبوردهای سفارشی گوگل آنالیتیکس نیز از طریق فروشندگان مستقل در دسترس است.

معیارهای مهم گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس به کاربران این امکان را می دهد که، تا 200 معیار مختلف را برای سنجش عملکرد وب سایت هایشان ارزیابی کنند. در حالی که برخی از معیارها ممکن است برای کسب و کاری خاص ارزشمندتر از سایرین باشند، این ها برخی از محبوب ترین معیارها هستند:

  • کاربران:

کاربر یک بازدید کننده منحصر به فرد یا جدید برای وب سایت است

  • بازدیدنرخ پرش:

  1. درصد بازدیدکنندگانی که تنها یک صفحه را مشاهده کرده اند
  2. میانگین مدت زمانی که هر بازدیدکننده در سایت می ماند
  3. درصد بازدید هایی که برای اولین بار از وب سایت انجام می شوند
  4. میانگین تعداد بازدید از صفحه
  5. تعداد دفعاتی که بازدیدکنندگان یک اقدام مشخص و مطلوب را انجام می دهند. این به عنوان تبدیل نیز شناخته می شود
  6. تعداد کل صفحات مشاهده شده

مزایا و محدودیت های گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس دارای مزایا و محدودیت های خاصی است. مزایا به طور کلی مربوط به قدرتمند بودن، رایگان و کاربر پسند بودن این پلتفرم است. همچنین، گوگل آنالیتیکس مزایای زیر را ارائه می دهد:

  • این سرویس رایگان، دوستانه و آسان برای استفاده مبتدیان است
  • گوگل آنالیتیکس انواع معیارها و ابعاد قابل تنظیم را ارائه می دهد. انواع مختلفی از بینش های مفید را می توان با استفاده از این پلتفرم به دست آورد.

گوگل آنالیتیکس دارای کاستی هایی نیز می باشد که ممکن است بر دقت داده های آن تأثیر بگذارد. از جمله اینکه؛ دقت کلی داده ها می تواند توسط کاربرانی که کوکی های گوگل آنالیتیکس، برنامه های افزودنی خاص مرورگر، برنامه های فیلتر تبلیغات و شبکه های حریم خصوصی را مسدود می کنند، به خطر بیفتد.

تحلیل گوگل در داده های اکتسابی کاربر در مقابل داده های رفتاری کاربر

گوگل آنالیتیکس می تواند انواع مختلفی از داده ها را برای اهداف بازاریابی در اختیار کسب و کارها قرار دهد. داده های جذب کاربر، بینشی در مورد نحوه ورود مشتریان به وب سایت ارائه می دهد. مشتریان ممکن است از کانال‌های مختلفی مانند نتایج موتور جستجوی پولی، نتایج موتور جستجوی بدون پرداخت، پیوندهای رسانه‌های اجتماعی یا به سادگی تایپ کردن در گوگل، وارد سایت شوند. درک داده های جذب کاربر برای به حداکثر رساندن ترافیک وب سایت حیاتی است.

داده های رفتار کاربر نشان می دهد که مشتریان در وب سایت چه می کنند و چگونه با سایت درگیر هستند. این شامل مدت زمانی است که آن ها در هر صفحه سپری می کنند، تعداد صفحاتی که بازدید می کنند و اینکه آیا با ویدیوها و تصاویر درگیر هستند یا خیر. این داده‌ ها را می‌توان جهت ایجاد قالب ‌بندی‌ های مناسب برای سایت استفاده کرد که بازدیدکنندگان را بهتر با محتوای مورد نظرشان مرتبط می‌کند و منجر به تجربه کاربری مؤثرتر می‌شود. تجارب کاربری که بر اساس داده‌های رفتاری کاربر بهینه شده‌اند، احتمال بیش تری برای ایجاد فروش و تبدیل دارند.

کار با انالیتیکس

ورژن گوگل آنالیتیکس 4

Google Analytics 4 یا GA4 جدیدترین نسخه این سرویس است، در اکتبر 2020 منتشر شد و تا حدودی بازنگری نسخه های قبلی گوگل آنالیتیکس می باشد.

ویژگی هایی که در گوگل آنالیتیکس 4 هستند عبارتند از:

  • ابزارهای یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی (AI)
  • ادغام عمیق تر با Google Ads
  • گزارش های مشتری محور
  • ارزیابی بدون کد که می تواند داده ها را با تأخیر کم تر ارائه دهد
  • بهبود ویژگی های کنترل داده برای انطباق با مقررات و مدیریت داده ها

بنابراین، ما در این مقاله دریافتیم که گوگل آنالیتیکس یک ابزار تجزیه و تحلیل ترافیک وب سایت رایگان است که توسط گوگل ارائه می شود. همچنین، فهمیدیم که چرا برای کسب و کار شما کاربردی حیاتی دارد. در نتیجه، از این پلتفرم مناسب جهت گسترش وب سایت و تجارت آنلاین خود استفاده کنید.

برای دریافت مشاوره رایگان با ما “تماس بگیرید” یا با پر کردن “فرم ثبت سفارش” کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.

*همچنین شما عزیزان می توانید برای خواندن مطالب بیشتر، مقالات ما را در “سایت سازه” دنبال نمایید*

برای مشاهده ی نمونه کارهای سایت سازه “اینجا” را کلیک نمایید و یا برای اطلاعات بیشتر “خدمات ما” را مشاهده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.