سئو

الگوریتم مرغ مگس خوار چیست؟

سایت سازه سعی دارد در این مقاله به معرفی الگوریتم مرغ مگس خوار بپردازد. اگر اندکی به گذشته نگاه کنیم شاید برای شما یادآوری شود که بارها شاهد اتفاقی آشنا بوده ایم، که با سرچ کردن یک کلمه یا عبارت در نتایج گوگل با انبوهی از صفحات نامرتبط و اسپم مواجه می شدیم.

 این سایت ها با استفاده از تکنیک های سئو کلاه سیاه یا کلاه خاکستری از قبیل ساختن لینک های اسپم و استفاده از کلمات کلیدی بسیار در سایت خود، گوکل را فریب داده و به جایگاه های بالا نفوذ می کردند. زیرا قصد جذب کردن کاربر به سایت خود را داشتند و زمانیکه کاربر بر روی سایت آنها کلیک می کرد با انبوهی از تبلیغات و پاپ های آزاردهنده و بی مورد رو به رو می شد.

 گوگل که متوجه نارضایتی کاربران شد. برای بهبود عملکرد خود و رضایت کاربران الگوریتم های متفاوتی مانند الگوریتم پاندا، پنگوئن و مرغ مگس خوار را طراحی کرد. این الگوریتم ها دو هدف اصلی و مهم داشتند.

کاهش رتبه سایت های بی کیفیت و اسپم و افزایش رتبه سایت های باکیفیت و کاربرپسند.

وبسایت سایت سازه قصد دارد در رابطه با الگوریتم های مرغ مگس خوار شما را با مطالبی آشنا کند، پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

از صفحه ثبت سفارش درخواست خود را برای سئوی وبسایتتان یا دیگر خدمات سایت سازه ثبت کنید.

الگوریتم مرغ مگس خوار چیست؟

وظیفه مرغ مگس خوار این است که در سریع ترین زمان ممکن، پاسخگوی نیاز کاربران در صفحات جستجو باشد. 

تمرکز مرغ مگس خوار روی عبارات جستجوشده توسط کاربر است و این امکان را به گوگل می دهد که بتواند عبارات جستجو شده را به طور کامل تجزیه و تحلیل کند. و سرعت دسترسی کاربران به نتایج را افزایش دهد . 

مرغ مگس خوار از ابتدا به عنوان یک الگوریتم اصلی برای بهینه سازی جستجوی کاربران تعریف و عرضه شده است.

دلیل نام گذاری الگوریتم مرغ مگس خوار

همیشه نام محصولات گوگل بر اساس مفهوم خاصی انتخاب می شود، علت نام گذاری مرغ مگس خوار(Hummingbird) روی این الگوریتم به این دلیل است که مرغ مگس خوار پرنده بسیار کوچکی است که سرعت و دقت عمل بسیاری دارد و قادر است به سرعت هدف خود را شناسایی کند .

 مرغ مگس خوار با دقت و سرعت بالایی کلمات را بررسی می کند و مترادف آنها را تا حد زیادی می شناسد. 

مگس خوار در حالیکه نزدیکترین نتایج را به شما نشان می دهد، صفحاتی را هم که بیش از حد، از کلمات کلیدی استفاده کرده اند و محتوای با کیفیتی ندارند را جریمه می کنند و به سمتی حرکت می کند که وبمسترها به تولید محتوای با کیفیت و ارزشمند توجه ویژه ای کنند.

دلایل طراحی الگوریتم مرغ مگس خوار

طراحی الگوریتم مرغ مگس خوار، دقیقا بدین خاطر بود که در سال های اخیر، شما برای کسب رتبه بالا در نتایج گوگل و دیده شدن راهی جز اینکه کلمات کلیدی خود را چندین بار در متن تکرار کنید نداشتید. 

در نتیجه تکرارهای زیاد و آزاردهنده یک محتوا با کلمات کلیدی باعث بی کیفیت شدن محتوا می شد.

 این عامل باعث شد گوگل الگوریتمی به نام مرغ مگس خوار ارائه کند که تمرکز اصلی آن به جای دقت به کلمه کلیدی، به معنا و مفهوم عبارت بود .

بنابراین در 20 آگوست سال 2013 گوگل الگوریتم مرغ مگس خوار یا Hummingbird را با هدف شناسایی کردن مفهوم عبارت جستجو شده ارائه کرد و با استفاده از این الگوریتم توانست مفهوم مخاطبان و کاربران خود را در نتایج جستجو شده گوگل درک کند.

در راستای درک الگوریتم مرغ مگس خوار از معنا و مفهوم عبارت باید بگوییم که حتی اگر اشتباه املایی در کلمه یا عبارات جستجوی خود داشته باشیم، باز هم گوگل منظور ما را متوجه می شود و معنای عبارات را عمیق تر از قبل می فهمد.

می داند که به دنبال چه هستید و صفحاتی را نشان می دهد که نیاز شما را برطرف کند و پیشنهادات دیگری هم دریافت می کنید که درحدود موضوع جستجو شده است و شاید برای شما لازم و جالب باشد.

نگرانی ها بابت الگوریتم مرغ مگس خوار

با ورود مرغ مگس خوار، نگرانی ها بدین خاطر بود که تغییراتی روی ترافیک سایت ها و رنکینگ به وجود بیاید که بعدها این الگوریتم، اعلام کرد هدف من نیاز کاربران و مواردی است که آنها به دنبالش هستند و برای سئو و رتبه بهتر کافی است عباراتی را که کاربران در جستجوی آنها هستند پیدا کنید و با ساخت محتوای مفید و ارزشمند توجه آنها را به سوی خود جلب کنید.

بدین صورت من شما را همراهی خواهم کرد تا به نتایج دلخواه خود برسید.

برای درک بهتر اینکه الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل چگونه کار می کند و از کجا متوجه منظور کاربر می شود؟! بهتر است با دو مفهوم گراف دانش گوگل  The Knowledge Graph ) و جستجوی معنایی (Semantic search) آشنا شوید.

گراف دانش گوگل ( The Knowledge Graph)

گراف دانش گوگل ، یک پایگاه اطلاعاتی از داده ها، با موضوعات متفاوت است که با اطلاعات لازم را از سراسر اینترنت و وب سایت های معتبر مثل ویکی پدیا و IMDB  جمع آوری می کند و در یک باکس اطلاعاتی در کنار نتایج جستجو نشان داده می شود 

 در واقع با استفاده از گراف دانش، گوگل می تواند اطلاعات دیگری که مرتبط با عبارت جستجو شده شما است را نیز در اختیار شما بگذارد. 

گراف دانش گوگل یک سال قبل از الگوریتم مرغ مگس خوار توسط گوگل عرضه شد و هدف آن نشان دادن نتایج دقیق و مرتبط، درباره افراد و مکان ها و هرآنچه که به موضوع اصلی مرتبط می شود است.

بنابراین گراف دانش سعی می کند ارتباط میان موضوعات و صفحات اینترنتی را کشف کند و براساس اطلاعات جمع آوری شده خلاصه ای از آنچه موردنیاز شما است را در اختیار شما قرار دهد.

در واقع گوگل با آنالیز رفتار شما با صفحات یک وبسایت به دانش خود اضافه می کند .چنین موضوعی نشان دهنده این است که گوگل می تواند به درک ارتباط مفهومی دوصفحه از اینترنت بپردازد.

جستجوی معنایی یا Semantic search

جستجوی معنایی یا مفهومی چیزی فراتر از یک جستجوی کلمه به کلمه است.

 در جستجوی مفهومی تمرکز تنها بر روی کلمات جستجو شده نیست، بلکه معنا و مفهوم آنها نیز اهمیت دارد. گوگل با توجه به تاریخچه جستجو و بر اساس آدرس IP شما ، در رسیدن به موارد دلخواه شما را یاری می کند .

 با وارد کردن اولین کلمه از جستجوهای قبلی می توانید به لیستی از نتایج که قبلا از آنها استفاده کرده اید دسترسی پیدا کنید.

تاثیر الگوریتم مرغ مگس خوار بر روی سئوسایت

برخلاف الگوریتم های پنگوئن و پاندا که ماهیت ضد اسپم داشتند همانطور که گفته شد ، الگوریتم مرغ مگس خوار دارای ماهیتی است که به تجزیه و تحلیل عبارت هایی که کاربران جستجو می کنند می پردازد.

بنابراین شما برای اینکه مورد جریمه این الگوریتم قرار نگیرید و سئوسایت خود را بهبود ببخشید باید به تولید محتوا مرتبط و با کیفیت با عبارت های جستجو شده توسط کاربران بپردازید.

 در صورتیکه کاربران به هنگام جستجوی عبارت های بلند ، از وب سایت شما بازدید کنند وبه هدف خود برسند، شما مورد تایید الگوریتم مرغ مگس خوار قرار خواهید گرفت.

چگونه طبق قوانین الگوریتم های مرغ مگس خوار عمل کنیم ؟

این الگوریتم بر موارد زیر تاکید دارد. پس شما با رعایت موارد زیر می توانید رتبه بهتری در صفحات نتایج جستجو داشته باشید:

بهینه سازی کلمات کلیدی

جایگزین اینکه بخواهیم کلمه کلیدی مورد نظر را به دفعات زیاد و به طور بی فایده در متن محتوای خود استفاده کنیم، از کلمات هم معنی و مترادف یا عبارات کلیدی طولانی بهره ببریم  تا هدف جریمه الگوریتم مرغ مگس خوار قرار نگیریم.

استفاده از محتواهای تصویری و گرافیکی

اینفوگرافیک ها ، ویدئو و حتی بخش های ساده ای مثل گراف، جدول، نمودار، تصاویر، کمیک ، آیکون ، پادکست و… برای مخاطب جذاب هستند

 زیرا وقتی در میان متن های طولانی به کار می روند، به کاربر کمک می کنند که با علاقه بیشتری متن را دنبال کند و بر سئو سایت شما نیز تاثیر مستقیم دارد و طبق قوانین الگوریتم مرغ مگس خوار هم عمل کرده ایم.

بهینه سازی انکرتکست ها

انکرتکست ها در واقع کلمات مهمی هستند که در محتوای متن شما وجود دارند و کاربران را به صفحات دیگر سایت شما یا سایت های دیگر هدایت می کنند. 

بهینه سازی انکرتکست ها یعنی انتخاب آنها به گونه ای باشد که با کلمه کلیدی و محتوای کلی سایت همخوانی داشته باشند. 

به عبارت دیگر ، هرچه قدر که عنوان لینک شما جذاب باشد، در صورتیکه با محتوای صفحه ارتباطی نداشته باشد،از نظر گوگل بی معنی تلقی شده وبرای شما فایده ای نخواهد داشت .

 در صورت نیاز، برای بهینه سازی انکرتکست های لینک های داخلی یا خارجی وب سایت خود اقدامات زیر را انجام دهید:

لیستی از بک لینک های خارجی و لینک های داخلی سایت خود تهیه کرده و سپس تمامی لینک ها را به منظور مناسب بودن محتواها برای صفحه مقصد بازنگری کنید.

 در انکرتکست ها ، حتما از کلمات کلیدی استفاده کنید تا مورد توجه الگوریتم مرغ مگس خوار قرار بگیرید.

نوشتن مقالات کوتاه

از نوشتن مقالات طولانی به تعداد زیاد خودداری زیرا گاهی مقالات طولانی، ممکن است برای برخی خوانندگان خسته کننده باشند.

برای رضایت انواع کاربران می توانید مقالات خلاصه وار تولید کنید و بین مقالات جامع و کلی خود، توزیع کنید.

استفاده از کدهای نشانه گذاری اسکیما Schema

با استفاده از زبان نشانه گذاری گوگل می توانید گوگل را بهتر و دقیق تر متوجه مفهوم و محتوای کلی سایت خود کنید. 

سیستم اسکیما توضیحات پیشرفته تری درباره محتوای صفحه به کاربران ارائه می دهد. استفاده از اسکیما تاثیر زیادی بر روی بهبود

 سئو سایت شما داشته و موجب می شود موتورهای جستجو به خصوص گوگل راحت تر با وب سایت ارتباط برقرار کنند.

بنابراین تا به حال متوجه شده اید که الگوریتم مرغ مگس خوار برای شما یک فرصتی استثنایی است. زیرا به کیفیت محتواهایی که تولید می شود و ارزش این محتواها برای کاربران توجه ویژه ای دارد. 

پس اگر بهبود سئو سایت برای شما مهم است محتواهای سایت خود را مطابق با اهداف جستجوهای گوگل تنظیم و تولید کنید. تا رنک سایت به صورت ارگانیک و لوکال ارتقاء یابد.

 مثلا در تولید محتواهای سایت خود و تعریف و تکرار کلمات کلیدی دقت کنید. تا ناگهانی هدف جریمه الگوریتم مرغ مگس خوار نشوید. 

 در نتیجه ، برطرف کردن نیاز کاربران و پاسخ درست به سوالات یا اهداف آنها از جستجو باید برای شما در اولویت باشد تا مرغ مگس خوار به شما کمک کند تا وب سایت شما دیده شود و محبوب بماند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *