سئو, علمی-آموزشی, مقاله ها

آشنایی با کلمات کلیدی و اهمیت آن ها

مقدمه

استفاده به جا و مناسب از کلمات کلیدی باعث می شود تا محتوای تولید شده ی شما که برای آن زحمت زیادی کشیده اید به درستی دیده شود. شاید اگر از کلمه کلیدی مناسب و درست در صفحه و یا وب سایت تان استفاده نکنید زحمات شما به هدر برود!

آشنایی با سئو

مسلما شما چنین قصدی را ندارید.بهترین محتواها و مضامین و عکس ها برای دیده شدن نیاز به کلمه کلیدی مناسب دارند. کلمات کلیدی مهم هستند و ما را در مسیر درست تولید محتوا و انتشار محتوا ، قرار می دهند. اما بایستی بدانید روش درست برای انتخاب کلمه کلیدی چه است؟

برای درک بهتر مفهوم کلمات کلیدی بد نیست ابتدا با مفهوم سئو آشنایی مختصری پیدا کنیم.

SEO  چیست ؟

واژه سئو مخفف عبارت Search engine optimization  است و به طور خلاصه و کلی مفهومی است زیر شاخه ی دیجیتال مارکتینگ ، که اشخاصی که در بازار آنلاین کسب و کار ، خدماتی را ارائه و یا محصولاتی را به فروش می رسانند می بایست از قوانین آن پیروی کنند. شاید تا به حال کلماتی مانند سئو کردن سایت یا بهینه سازی سئو را شنیده باشید.

سئو در اصل بهینه سازی موتور های جستجو است. هدف سئو این است که کاربرانی که در گوگل یا هر موتور جستجوی دیگری سرچ می کنند ، با بهترین مقاله ها و محتوا ها در رتبه ی اول موتور جستجو روبرو شوند.

گفتنی است روند سرچ از طریق موبایل های هوشمند از سال 2015 تا به حال بیش از 50 درصد به نسبت سیستم های دسک تاپ بیشتر شده و مردم جهان در مجموع روزانه در حدود 6 تا 7 میلیارد بار از موتور های جستجو بهره می برند.

پس با استناد به این اعداد و ارقام شگفت انگیز بهتر است با استفاده از کلمه کلیدی مناسب به بیشتر دیده شدن محتوای تولید شده تان کمک کنید.

حال که با مفهوم اصلی سئو آشنایی پیدا کردید به توضیحات کلمات کلیدی بر می گردیم.

کلمه کلیدی چیست ؟

کلمه کلیدی یا (key word) در اصل واژگانی هستند که کاربران آن را در موتور های جستجو سرچ می کنند تا اطلاعات مورد نیازشان را بیایند.

کلمات کلیدی عباراتی هستند که شبیه به یک پل ، مخاطبین محتوای شما را به شما، به عنوان تولید کننده ی محتوا، متصل می کنند. کمیت و تعداد کلمه کلیدی نه باید آنقدر زیاد باشد که از اهمیت صفحه یا مطلب شما بکاهد و نه آنقدر زیاد باشد که موتور جستجو آن را spam ( هرزنامه ) تلقی کند.

در محتوای یک سایت باید از مرتبط ترین کلمات کلیدی استفاده شود تا موتور جستجو آن را در اولین سرچ پیدا کند و به مخاطبین صفحه، نمایش دهد.

کلمات کلیدی را باید با توجه به سلیقه ی مخاطبین تان انتخاب کنید! شاید برداشت شما از خدماتی که خود ارائه می دهید با آنچه که مخاطبین به دنبال آن هستند متفاوت باشد اما باید سلیقه و ادبیات مخاطب خود را بشناسید و با توجه به آن از کلمات کلیدی بهینه استفاده کنید.

دانستن این امر آنقدر ها هم سخت نیست. کافی است بطور کلامی از آنها بپرسید و یا از ابزار های آنلاین مانند Key word explorer  بهره بجوید.

انواع کلمات کلیدی

کلمات کلیدی به دو دسته تقسیم بندی می شوند. 1 ) کلمات کلیدی کلی و جامع . 2) کلمات کلیدی بلندتر Long-tail key words) ) ؛ که از ترکیب چند کلمه ی کلی به دست می آید.

کلمات کلیدی جامع مقصود اصلی هر محتوا نویس و ایده آل آن است اما به علت ترافیک زیاد، رقابت در این نوع کلمات بسیار شدید است.

مثلا واژگانی از جمله کفش ، مبلمان و یا جواهرات بسیار متنوع و پر ترافیک هستند و شاید هم مقصود اصلی مخاطبین را به درستی بیان نکنند. پس بهتر است از کلمات کلیدی بلند تر که ترکیبی از چند کلمه ی جامع است استفاده کنید.

مثلا بازار کفش اصفهان و یا فروشگاه جواهرات در خیابان چهارباغ عباسی. در عبارات و کلمات کلیدی بلند تر رقابت و ترافیک کار کمتر است و احتمال اینکه محتوای شما به صفحه اول گوگل بیاید و مخاطب بلافاصله به آن دسترسی داشته باشد بسیار بیشتر است.

کلمات کلیدی و بازاریابی

کلمات کلیدی در اصل یکی از ابزار های بازاریابی است. استفاده از کلمات کلیدی مناسب می تواند به عنوان یکی از مهم ترین روش های تبلیغات قلمداد شود. شیوه کار گوگل ادز Google ads )) به این صورت است که به شما این امکان را می دهد تا با پرداخت برای هر کلیک PPC)) روی کلمات کلیدی خاص متمرکز شوید.

شما می توانید مبلغی را به گوگل پرداخت کنید و در هنگام سرچ در صفحات ابتدایی قرار بگیرید. البته کماکان این امکان وجود دارد که بدون پرداخت چنین هزینه ی گزاف و تنها با بازاریابی محتوایتان به رتبه ی خوبی در سرچ گوگل دست پیدا کنید.

البته باید دقت داشته باشید بهتر است به دنبال کلماتی بروید که مخاطبانی دارد!.کلمات بی ارزش سودی در بر نخواهند داشت.

قوانین استفاده از کلمات کلیدی

کلمات کلیدی باید درست، مرتبط و به جا به کار گرفته شوند. استفاده ی بیهوده از کلمه کلیدی نه تنها افراد و مخاطبین را به سمت محتوای شما نمی کشاند بلکه باعث می شود مخاطب تنها با یک کلیک و ورود به سایت شما فورا آنجا را ترک کند. ربات های موتور جستجو کلماتی راکه در جای صحیح از بدنه ی متن قرار گرفته باشند تشخیص می دهند و به ماهیت محتوای شما پی می برند.

اما توجه داشته باشید که اگر کلمات غیر مرتبط استفاده کنید و سعی در گول زدن موتور های جستجو داشته باشید ، بانس ریت Bounce rate ) ) سایت افزایش می یابد و در نتیجه شما به هدف نهایی خود نخواهید رسید. ابزار های دیگری نیز برای تشخیص ماهیت سایت برای موتور های جستجو وجود دارد که از جمله آنها می توانیم به تگ H1 ، متا تگ Description  و نیز تگ Alt  اشاره کنیم.

چند نکته که باید به آن دقت کنید :

_ کلمات کلیدی را بر اساس جذب کاربران واقعی قرار دهید و نه تنها بر اساس کار ربات ها.

_ سعی تان بر این باشد که کلمه کلیدی طولانی را در محتوای متن بگنجانید.

_ در هر صفحه از یک کلمه کلیدی استفاده کنید.

_ کلمه کلیدی را بطور مستقیم بکار نبرید زیرا تاثیر ویژه ای نخواهید گرفت بلکه بصورت تگ در URL  استفاده کنید.

شش ابزار کاربردی جهانی برای پیدا کردن کلمه کلیدی :

KWFinder

Moz

Google search

Google Trends

Alexa pro

Google Keyword Planner

اکنون فرص را بر این می گذاریم که شما از کلمات کلیدی مناسب در سایت استفاده کرده اید. کار شما به پایان نرسیده است!

در این مرحله باید کلمات کلیدی جاگذاری شده را پیگیری کنید و صحت آن را ارزیابی نمایید. ابزارهای آنلاین مانند nightwatch.io  وجود دارند که گزارش هفتگی از نحوه ی عملکرد کلمات کلیدی و جستحوی آنها توسط کاربران را به شما ارائه می دهند و شما را از تغییرات به وجود آمده آگاه می سازند. علاوه بر این، ابزار هایی مانند Google analytics  و Search console  هستند که شما را از وضعیت ترافیک سایت باخبر می کنند.

نکته پایانی

در طی این مقاله شما با کلمات کلیدی و اهمیت آنها آشنا شدید. از آنها به طور صحیح استفاده کنید و ترجیحا آنها را به صورت هفتگی پیگیری نمایید. با این کار می توانید از رقبای تان پیشی بگیرید و ترافیک سایت خود را بالا ببرید. این امر کسب و کار شما را رونق می بخشد و باعث می شود بتوانید مخاطب خاص خود را جذب نمایید.

برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.