علمی-آموزشی, مقاله ها

استفاده از کلمات کلیدی در مقاله

تعریف کلمات کلیدی 

اصلی‌ترین دلیل چاپ یک مقاله شناساندن آن به دنیای دانش و تحقیقات استو اصلی ترین قسمت مقاله کلمات کلیدی در مقاله هستند. پس در این فرایند تحقق این امر از بیشترین اهمیت برخوردار است.

از آنجا که پایگاه‌های داده بزرگ امروزه اصلی‌ترین منبع محققان برای انجام تحقیقات است، نویسنده مقاله باید شرایطی را فراهم سازد تا مقاله در چنین پایگاه‌هایی قابل‌جستجو باشد.

برای این کار باید کلیدواژگان مناسبی انتخاب شود. کلیدواژه در واقع کلمات (یا ترکیبات) خاصی هستند که با توجه به آنها یا جستجوی آنها در بانکهای اطلاعاتی می توان به تحقیق انجام شده دست یافت.

یعنی كلماتي هستند برآمده از متن، مرتبط با موضوع اصلي كه خواننده با مطالعة آنها، به محتواي اصلي پژوهش پي مي برد.

این کلیدها میتوانند چارچوب کلی بحث انجام یافته را نشان دهند که در حكم موضوعات جزئي هستند که پس از چكيده در مقاله مي آيند.

کلمات کلیدی درمقاله معمولاً بین 3 تا 13 واژه یا عبارت موضوعی می باشند و میانگین، 5 تا 7 کلمه است که بایستی دربرگیرنده موضوعات اصلی و فرعی مقاله باشند.

هر چند معمولاً این واژگان، جزو پرکاربردترین کلمات یک تحقیق محسوب میشوند، اما نمیتوان به طور مطلق و همواره، کلمات کلیدی در مقاله را از نظر تکرار در تحقیق، بیشترین ها دانست.

نقشی که کلیدواژه ها دارند بسیار حائز اهمیت است و باید کاملا دقیق و حرفه ای انتخاب شوند.

نقش استفاده از کلمات کلیدی 

کمک به نمایه سازی مناسب و موثر مقالات و مجلات توسط پایگاه های اطلاعاتی نمایه کننده مقالات

در واقع ، کلمات کلیدی در مقاله به خواننده كمك مي كند تا پس از خواندن چكيده و آشنايي اجمالي با روند تحقيق، بفهمد چه مفاهيم و موضوعاتي در اين اثر مورد توجه قرار گرفته است. هم چنین کلیدواژه ها در نقش نمایة یک متن علمی هستند.

افزایش شانس یافتن مقاله درجستجوی راحت تر و سریعتر توسط پژوهشگران؛ بدین منظور هرگاه کلمات کلیدی در مقاله مناسب باشند، مقاله در ردیف اول نتایج جستجوی موتورهای جستجو ظاهر می‌شود که این به معنای بالارفتن میزان استناد به مقاله است.

بالارفتن میزان استناد بی‌گمان به بالارفتن ضریب نفوذ شما کمک خواهد کرد؛ به عبارت دیگر، بیشتر دیده شدن مقاله بعد از انتشار، چاپ توسط پژوهشگران ، افزایش ارجاع دهی به مقاله و در نهایت محبوب شدن آن در بین مقالات دیگر می‌شود.

البته بعضی از مجلات بر این عقیده اند که باید کلمات کلیدی در مقاله از شبکه بین المللی واژگان کلیدی انتخاب شوند.

بنابراین می توان گفت که واژگان کلیدی، برای فیلتر کردن مقالات در یک پایگاهی که میلیون ها مقاله در آن موجود است امری اساسی است.

انتخاب کلمات کلیدی 

یکی از قسمت های مهم آموزش مقاله نویسی در نگارش چکیده ، انتخاب کلمات کلیدی در مقاله است. زمانی می توان واژگان کلیدی مناسبی برای یک مقاله انتخاب کرد که با مفهوم و مقصود مقاله به درستی آشنا شد و بتوان کلمات مهمی که هدف مقاله را نیز نشان می دهند، انتخاب کرد. کلیدواژه ها، همیشه در عنوان و چکیده مقاله استفاده می شوند.

قبل از آن که بخواهید کلمات کلیدی در مقاله را تعیین کنید، باید به سایت ژورنال مورد نظر خود بروید و “دستورالعمل نویسندگان” را بخوانید تا ببینید چند کلمه مجاز هستید بنویسید. در ضمن دستورالعمل به شما می گوید آیا می توانید کلمات کلیدی را در عنوان مقاله هم استفاده کنید یا خیر. مثلا در مجلات پزشکی، انتخاب کلمات کلیدی پیرو قوانین MeSH است. استفاده از واژگان مصوب MeSH جستجوی مقاله را ساده‌تر می‌سازد و در عین حال بر ارزش آن می‌افزاید.

از محتوای کار انجام شده و با مرور چندباره آن، استخراج کلیدها ممکن است. پس زمان استخراج آنها ،بعد از اتمام نگارش و ویرایش اثر است.

كليد واژه ها باید با واژه های اصلي عنوان و مسأله تحقيق و در حد امكان با سرفصل ها تناسب داشته باشد. بر اصلی‌ترین موضوع تحقیق تمرکز کنید.به یاد داشته باشید که کلمات کلیدی در مقاله، باید چنان خاص باشند که زمینه ی اصلی تحقیق را پوشش دهند.

از همپوشانی واژگان در عنوان و کلمات کلیدی در مقاله خودداری کنید. واژگان کلیدی ، فرصتی دیگر برای جذب خوانندگان است. آن را با تکرار کلمات عنوان هدر ندهید. . دلیل این است که عنوان مقاله شما به تنهایی قابل سرچ است و شما می‌بایست از کلیدواژگانی استفاده کنید که محتوای عنوان شما را حمایت کنند.در عنوان و بخش کلمات کلیدی در مقاله، واژگانی را انتخاب کنید که مکمل یکدیگر باشند.

کل مقاله خود را یک بار از اول تا آخر بخوانید و زیر کلمات “فنی” ای که به دفعات از آن ها استفاده کرده اید، خط بکشید.حالا چک کنید ببینید آیا کلماتی که انتخاب کردید با اصطلاحات فنی مورد استفاده در رشته تخصصی شما هم خوانی دارند یا خیر.

می توانید واریاسیون های دیگر آن کلمات و یا حالت مخفف آن ها (acronym) را هم در نظر بگیرید و اختصارات رایج را هم مثل HIV در ذهن داشته باشید.

در آخر، کلمات انتخابی تان را در سایت google scholar یا هر موتور جستجوی مشابه دیگری جستجو کنید. ببینید آیا نتایجی که آمد با موضوع شما هم خوانی دارد؟! و متوجه می شوید که در رقابت با دیگر محققان چگونه عمل کرده‌اید.

 البته این که گوگل و موتورهای جستجوی دیگر چطور از کلیدواژه ها، برای فهرست کردن وبسایت ها و مقالات استفاده می کنند، به طور کامل مشخص نیست.

بنابراین، داشتن کلمات کلیدی در چکیده مقاله (و هم چنین عنوان مقاله) ضروری است چرا که مجبورتان می کند تصمیم بگیرید کدام کلمات در مقاله ای که نوشته اید از همه مهم تر هستند. به علاوه، کلمات کلیدی در مقاله، کلماتی هستند که خوانندگان در جستجوی اولیه خودشان به دنبال آنها هستند و اکثرا وقتی می خواهند چکیده مقاله شما را بررسی کنند خیلی به کلیدواژه ها توجه می کنند.

استفاده از کلمات کلیدی 

مراجعه به مجله انتخابی و مطالعه دستورالعمل‌های نگارش کلید واژگان آن مجله بسیاری از ژورنال‌ها در دستورالعمل خود به وجود ۵ الی ۸ کلید واژه اشاره می‌کنند. بنابراین، برای نوشتن کلمات کلیدی در مقاله ،در قدم اول حتماً به دستورالعمل معرفی شده توسط مجله دقت کنید.

از عبارتی استفاده کنید که مرتبط با موضوع مقاله شما باشد. بهترین عبارت، عبارتی است که در قدم اول به عنوان مقاله شما مرتبط باشند و در قدم دوم عباراتی باشند که سایر پژوهشگران برای جستجوی مقاله از آنها به وفور استفاده می‌کنند.

اگر در مقاله خود از تکنیک یا روش خاصی استفاده کرده‌اید، مطمئن گردید که نام ان در عنوان مقاله و و کلیدواژه هایتان آمده باشد. بسیاری از افراد به این خاطر شاید مقاله شما را بخوانند یا جستجو کنند که از روش یا تکنیک خاصی استفاده کرده‌اید.

در یک مقاله، پایان نامه یا طرح پژوهشی، کلیدواژه باید پس از چکیده درج شود.

تعداد کلمات کلیدی درمقاله حداکثر تا هفت مورد پذیرفتنی است، مگر در موارد استثنایی.

در ثبت کلیدواژگان معمولاً از کلمات بسیار کلی و عام باید اجتناب شود. بدین منظور کلمات کلیدی نباید کلی تر از موضوع باشد ؛به جای ان بیشتر از کلماتی استفاده کنید که در چکیده مقاله از آنها استفاده کرده‌اید.

از تک‌واژه استفاده نکنید.کلمات کلیدی در مقاله یا یک واژه هستند یا عباراتی که به دلیل اهمیت در این یخش قرار گرفته‌اند. توصیه می‌شود به جای کلمات از عبارات استفاده شود. این عبارات باید نه‌چندان بلند باشند و نه خیلی کوتاه. عبارت‌های کوتاه دامنه ی جستجو را بیهوده گسترش می‌دهند و این‌گونه مقاله ی شما در میان صدها مقاله ی دیگر گم خواهد شد. همان‌طور که موضوع را محدودتر می‌کنید، با طولانی‌تر کردن عبارت واژه ی کلیدی خود را نیز خاص‌تر کنید.

اتفاق نظری که وجود دارد پیشنهاد می دهد کلمات کلیدی در مقاله را بیشتر از 3 بار در یک چکیده تکرار نکنید. چرا که برای خواننده ملال آور می شود. از همه مهم تر، در اصطلاح “keyword spamming” باعث رد یک صفحه وب (که این جا مقاله شما باشد) در موتورهای جستجو می شود.

پس به طور کلی ، كليدواژه يا كلمات كليدي در مقاله از مهم ترين قسمت هاي يك پايان نامه يا مقالات علمي به شمار مي روند كه نوع و تعداد آنها در كارهاي علمي بسيار مهم است وبرای انتخاب صحیح کلیدواژه ها،  مجبورهستید تصمیم بگیرید کدام کلمات در مقاله ای که نوشته اید از همه مهم تر هستند. نمايه شدن يك مقاله در يك پايگاه علمي، جستجوي آن مقاله يا پايان نامه در منابع علمي يا سايتهاي علمي، معرفي پايان نامه يا مقاله و بسياري از موارد ديگر به اين كلمات مهم بستگي دارد. چرا که کلمات کلیدی در مقاله، کلماتی هستند که خوانندگان در جستجوی اولیه خودشان به دنبال آنها هستند و اکثرا وقتی می خواهند چکیده مقاله شما را بررسی کنند خیلی به کلیدواژه ها توجه می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.