سئو, علمی-آموزشی, مقاله ها

آشنایی با الگوریتم پنگوئن

در گذشته کسب رتبه های بالای گوگل راحت تر از امروزه بود.

گوگل به راحتی وب سایت هایی که دارای لینک دهی بالا و قوی بودند را در رتبه‌های بالای صفحه وب قرار می داد، بدون آنکه به محتوا و ساختار اصلی آن سایت ها توجه جدی داشته باشد.

اما به مرور متوجه شد بیشتر این سایت ها اشکالات بسیاری از قبیل محتوای بی کیفیت گرفته تا مطالب نامرتبط را در خود دارند.

تاریخچه الگوریتم پنگوئن

 در سال ۲۰۱۲ (۱۳۹۱ شمسی ) گوگل رسما «به روزرسانی الگوریتم وب اسپم » یعنی الگوریتم پنگوئن  را راه اندازی کرد.

تا به امروز با 6  به روز رسانی جزء یکی از اصلی‌ترین الگوریتم‌های گوگل به شمار می‌آید.

به طور خاص لینک های اسپم و کارهایی از قبیل لینک سازی های دستکاری شده را هدف قرار می دهد.

بعداً الگوریتم وب اسپم (به طور رسمی ) از طریق توییتی از Matt Cutts که رئیس تیم وب اسپم گوگل بود، معرفی شد و به روزرسانی الگوریتم پنگوئن  انجام شد.

در حالی که گوگل به طور رسمی نام گذاری الگوریتم پنگوئن  را تایید کرد،اما هیچ دلیل رسمی در مورد اینکه دلیل نام گذاری چه بوده است اعلام نکرده است.

هدف از طراحی الگوریتم پنگوئن

قبل از الگوریتم پنگوئن  ، حجم لینک ها و پیوند ها بیشترین نقش را در تعیین امتیاز یک صفحه وب هنگام خریدن ، فهرست شدن و تجزیه و تحلیل توسط گوگل داشت.

زمانی که نوبت به رتبه بندی وب سایت ها توسط این امتیازات برای صفحات نتایج جستجو می رسید، برخی از وب سایت ها با محتوای کم کیفیت درموقعیت های بهتری از نتایج جستجوی ارگانیک ظاهرمی‌شدند.

هدف اصلی الگوریتم پنگوئن  ، کاهش تاثیرگذاری وب سایت هایی بود که قصد داشتند با استفاده از روش‌های غیر طبیعی یا همان روش کلاه‌سیاه (مانند کیفیت نامناسب بک لینک ها در سایت ، سایت هایی با محتوا بی کیفیت و …) دنبال کسب رتبه‌های بهتر گوگل بودند و به دست گرفتن کنترل اوضاع توسط گوگل بود.

با درک بهتر فرآیند دریافت لینک، الگوریتم پنگوئن  توانست به وب سایت هایی که اقدام به دریافت لینک های طبیعی و معتبر کرده بودند را ارتقا دهد.

وب سایت هایی که لینک های اسپم وساختگی دریافت کرده بودند را از رتبه های بالا به پایین ترین نتایج کاهش دهد.

الگوریتم پنگوئن  هنوز هم در حال فعالیت است و جزئی از هسته اصلی الگوریتم های گوگل است.

عملکرد الگوریتم پنگوئن

کاتس، در کنفرانس SMX Advanced 2012 صحبت کرد و گفت : این نوع از الگوریتم ها طراحی شده برای مقابله با محتوای بی کیفیت، این کار با پاندا آغاز شد وسپس متوجه شدیم که هنوز تعداد زیادی از اسپم وجود دارد و الگوریتم پنگوئن  برای مقابله با اسپم ها طراحی شده است.

الگوریتم پنگوئن  در فاصله های زمانی مختلف به وبسایت ها مراجعه می کند؛ در صورتی که نشانه هایی از لینک سازی اسپم یا روش‌های غیر طبیعی دیگر به دست بیاورد، ممکن است سایت خاطی را جریمه کند.

 در ابتدای کار، گوگل در این الگوریتم برای جریمه کردن سایت های خاطی، تمرکز خود را تنها بر لینک های دریافت قرارداده بود و به هیچ وجه توجهی به لینک‌های خروجی وبسایت ها نداشت.

ولی در ادامه لینک های خروجی از سایت ها و لینک سازی داخلی نیز توسط الگوریتم پنگوئن  مورد توجه قرار گرفت .

کاربردهای الگوریتم پنگوئن

 وقتی در وب سایت خود مطلبی را انتشار می دهید نسبت به ایندکس شدن مطالب می بایست مطمئن شوید.

صفحه مورد نظر شما حتماً باید توسط گوگل و الگوریتم پنگوئن  تحت بررسی قرار گرفته باشد. در صورتی که مورد قبول نباشد صفحه شما در نتایج گوگل کاهش پیدا می‌کند و یا به طور کامل حذف خواهید شد.

می دانید که الگوریتم پنگوئن  از کاربردی ترین الگوریتم های گوگل برای  شناسایی وب سایت های متقلب می باشد. 

سعی کنید از روش های غیرقانونی و کلاه سیاه برای افزایش رتبه در سایت خود استفاده نکنید ، چرا که پنگوئن در فواصل زمانی ماهانه آپدیت می شود.

جریمه هفتگی پنگوئن

هر هفته احتمال دارد که به هنگام بررسی ها جریمه شوید.

هدف اصلی الگوریتم پنگوئن  بررسی سلامت لینک سازی سایت ها بوده است ولی یکی از وظایف جانبی و فرعی مبارزه با تکرار کلمات کلیدی است.

در گذشته جهت اینکه جایگاه مناسبی در نتایج گوگل کسب کنیم ، کافی بود عبارت مورد نظر خود را با درصد مشخصی در محتوا تکرار کنیم.

توجه بیش از اندازه متخصصین سئو به این موارد موجب شد تا گوگل راهکارهای دیگری برای تعیین موضوع و کلمه کلیدی صفحه در نظر بگیرد.

تکرار مکرر کلمه کلیدی به عنوان یکی از تکنیک های سئو کلاه سیاه شناخته شد. الگوریتم پنگوئن  صفحاتی که از این تکنیک استفاده کردند را شناسایی کرده و موجب می شود جایگاه مناسبی در نتایج جستجو کسب نکنند.

روش های جلوگیری از جریمه الگوریتم 

از بک لینک های بی کیفیت و ضعیف سایت های نامعتبر، نامرتبط ، اسپم، هزینه دار وبه اصطلاح «مزرعه لینک» استفاده نکنید.

تبادل لینک به تعداد بالا و به طور انبوه نباشد و از دریافت تعداد زیادی با یک یا چند کلمه تکراری پرهیز کنید.

 شما هم می‌توانید با اسم خود هم لینک سازی کنید.

 همانطور که گفته شد از تکرار بیش از حد کلمات کلیدی در وبسایت بپرهیزید.

از نام دامنه و یا برند به جای کلمات کلیدی در انکر تکست بک لینک استفاده کنید.

 برای طبیعی و عادی جلوه دادن وبسایت خود، می توانید از بک لینک فالو و نوفالو در کنار هم و با رعایت تناسب ۷۰به ۳۰ استفاده کنید.

وب سایت هایی که در حوزه کاری به شما مربوط می‌شوند و دارای ترافیک بالایی هستند را پیدا کرده و بک لینک بگیرید.

از ابزارهایی مانند ahrefs , moz , semrush . Monitor Bcklinks برای  تجزیه و تحلیل میزان و تناسب بک لینک ها استفاده کنید و آنها را طبیعی و متعادل نگه دارید.

علائم جریمه الگوریتم پنگوئن

وب سایت هایی که مورد پنالتی الگوریتم پنگوئن  قرار گرفته باشند یکی از موارد زیر را تجربه می‌کنند.

در سرچ کنسول در بخش  manual action هشداری مبنی بر جریمه شدن نمایش داده می شود.

 درچندین صفحه از وبسایت افت ناگهانی جایگاه احساس می‌شود؛ مثلاً از جایگاه ۳ در نتایج گوگل به جایگاه ۱۵۰ می‌رسید.

 بدین ترتیب آمار بازدید وب سایت شما کاهش می‌یابد.

اشتباهات رایج در رابطه با پنالتی های گوگل

یکی از بحث های جالب در مورد دانش سئو مطرح است که همیشه فرضیات و آزمایش‌های جدیدی در مورد سئو (از منابع غیرمعتبر) مطرح می‌شود.

همین موضوع باعث شده تا اشتباهات زیادی درمورد الگوریتم های گوگل به خصوص الگوریتم پنگوئن  مطرح شود.

بسیاری از افراد از الگوریتم پنگوئن  با نام جریمه پنگوئن یاد می‌کنند. در حالی که پنگوئن بخشی از هسته اصلی الگوریتم گوگل است.

 اشتباه رایج دیگری که وجود دارد این است که گوگل، در صورتی که وب سایت شما را جریمه کند به شما اطلاع رسانی می کند. 

در واقعیت این طور نیست و گوگل سرچ کنسول که تنها راه ارتباطی وبسایت ها با گوگل است ، هیچ اطلاعی در مورد دلیل افت رتبه ها یا ازدست رفتن جایگاه شما به دلیل اعمال الگوریتم پنگوئن  نمی دهد.

روش رفع جریمه الگوریتم پنگوئن

 برای رفع اثر جریمه باید تمام اشتباهات انجام شده خود را پاکسازی کنید.

 ابتدا به سراغ بک لینک ها بروید و بک لینک های بی کیفیت سایت خود را پیدا کنید.

برای انجام کار وبسایت سایت سازه، ابزار backlink checker  شرکت   Moz را پیشنهاد می‌کند.

 حالا باید اثر لینک ها را به کمک ابزارDisavow گوگل  از بین ببرید. برای این کار به این آدرس رجوع کنید و لیست وب سایت هایی که از آنها بک لینک اسپم دریافت کرده کرده اید را لیست کرده و آپلود نمایید.

Disavow  کردن لینک های مخرب و بی‌کیفیت شما را بی اثر خواهد کرد اما باید بدانید که مورد بخشودگی گوگل قرار گرفتن، نیازمند زمان و هزینه زیادی وDisavow کردن لینک های مخرب تنها راه رهایی از پنالتی الگوریتم گوگل نیست.

نسبت لینک های خوب و با کیفیت در مقابل لینک های مخرب و اسپم مهم است. بنابراین نیازی نیست که تمام تمرکز خود را روی حذف و بی اثر کردن لینک های مخرب بگذارید. بهتر است همزمان به کسب لینک های طبیعی و معتبر نیز بپردازید.

این کار احتمال افزایش اعتماد گوگل و بازگشت زودهنگام جایگاه شما کمک می کند.

مقالاتی که در آنها تکرار بیش از حد کلمات کلیدی داشته اید را اصلاح نمایید و مدتی برای ایندکس مجدد آنها صبر کنید.

بازگشت رتبه امکان پذیر است ؟

 در برخی موارد بعد از اینکه وبمستر ها اقدام به پاکسازی لینک‌های اسپم کرده‌اند، باز هم دچار بخشش و بازگشت رتبه نشدند.

 ممکن است عوامل زیادی نقش داشته باشند ، برای مثال ممکن است ترافیک مربوط به دست آمده نامعتبر بوده باشد و یا مثلا از طریق بک لینک از طریق بک لینک های مشکوک به دست آمده باشد.

زمانی که لینک های سابق حذف شده‌اند ، دیگر تلاشی برای کسب لینک های طبیعی و باکیفیت صورت نگرفته باشد.

 هیچ بک لینک منفی و اشتباهی اصلا حذف نشده باشد و یا لینک های اسپم به میزان کافی حذف شده باشند.

مشکل به طور کلی  از سمت لینک های اسپم نباشد پس باید دلایل این افت رتبه را در موارد دیگری جستجو کنید.

زمانی که مورد بخشش گوگل قرار بگیرید و گوگل شروع به بازگردانی رتبه‌های شما کند، نباید انتظار داشته باشید که به جایگاه سابق خود برگردید.

ممکن است به واسطه خرید و کسب لینک های مشکوک جایگاه بسیار خوبی به دست آورده باشید.

حتی اگر دچار بخشودگی نیز شدید به هیچ وجه نباید انتظار بازگشت به رتبه های بالا را داشته باشید.

نکته نهایی

 با اینکه رهایی از جریمه فرآیند زمان‌بر و دشوار است ، اما در صورتی که به خوبی آن را اجرا کند می‌تواند مورد بخشودگی الگوریتم پنگوئن  قرار بگیرید.

برای دریافت مشاوره رایگان با ما “تماس بگیرید” یا با پر کردن “فرم ثبت سفارش” کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.

*همچنین شما عزیزان می توانید برای خواندن مطالب بیشتر، مقالات ما را در “سایت سازه” دنبال نمایید*

برای مشاهده ی نمونه کارهای سایت سازه “اینجا” را کلیک نمایید و یا برای اطلاعات بیشتر “خدمات ما” را مشاهده کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.