سئو, علمی-آموزشی, مقاله ها

آشنایی با انواع الگوریتم گوگل

الگوريتم هاي گوگل

الگوریتم گوگل یک سیستم پیچیده است که به گوگل اجازه می دهد مرتبط ترین صفحات را برای یک جستجوی خاص پیدا کند، رتبه بندی کرده و برگرداند. کل سیستم رتبه بندی شامل الگوریتم های متعددی است که عوامل مختلفی مانند کیفیت، ارتباط یا قابلیت استفاده از صفحه را در نظر می گیرد.

آخرین باری که چیزی را در گوگل جستجو کردید را به یاد آورید. به طور مثال، «فیلم گربه های ناز» یا «فروشگاه های کفش در اصفهان» را تایپ کرده اید، موتور جستجو میلیون ها نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد. اما چگونه تصمیم گرفت که چه نتایجی را و به چه ترتیبی به شما نشان دهد؟ یک الگوریتم.

پس در ادامه مطلب با “سایت سازه” همراه باشید …

این الگوریتم های گوگل، سیستم بسیار پیچیده ای برای ارائه نتایج جستجو دارند و به طور مکرر تغییر می کنند. اگرچه شرکت گوگل، الگوریتم دقیق را عمومی نمی کند، در این جا چند عنصر وجود دارد که در توانایی صفحه برای نمایش کلمات کلیدی در نتایج، تأثیر می گذارد:

  • ظاهر کلمه کلیدی در عنوان صفحه، برچسب های سرصفحه و توضیحات
  • میزان پیوندهای طبیعی و ارگانیک به صفحه
  • نحوه عملکرد وب سایت در دستگاه ها، مانند تلفن های هوشمند و رایانه ها

البته، این ها تنها برخی از ویژگی هایی است که الگوریتم گوگل هنگام تعیین نحوه ارائه و رتبه بندی صفحات بررسی می کند. به احتمال زیاد ده ها یا صدها مورد دیگر نیز وجود دارد.

الگوريتم هاي گوگل

1. جستجو در الگوریتم گوگل

برای بازگرداندن نتایج مرتبط، الگوریتم گوگل باید بفهمد کاربر دقیقاً در جستجوی چه چیزی است و قصد او چیست. آن ها باید چیزهای مختلف را درک کرده و ارزیابی کنند:

  • معنی کلمات؛

کلمات مورد استفاده در زبان دقیقاً به چه معناست؟

  • هدف جستجو؛

کاربر با استفاده از پرس و جو، چه می خواهد. تعریف، بررسی، خرید یا یافتن یک وب سایت خاص؟

  • نیاز به تازه بودن محتوا؛

آیا جستجو حساس به زمان است و نیاز به اطلاعات تازه دارد؟

گاهی اوقات بسیار ساده است؛ اگر کسی برای جستجو از عبارت “خرید آیفون جدید” استفاده کند، در همه زمینه ها که شامل معنی، قصد و نیاز به تازگی است، نتایج کاملاً واضح است. اما گاهی اوقات، به ویژه در مورد پرس و جوهای عمومی، درک منظور کاربر به طور دقیق، دشوار است. در این موارد، گوگل بهترین نتایج را نشان می دهد اما گزینه های اضافی را نیز ارائه می دهد که به تعیین نتایج جستجو کمک می کند.

2. ارتباط صفحات با عبارت جستجو در الگوریتم گوگل

موتور جستجوی گوگل باید صفحات مرتبط با عبارت جستجو را پیدا کند. به عبارت دیگر، یافتن صفحاتی که به بهترین شکل ممکن به پرسش کاربر پاسخ می دهند. این کار را با فهرست بندی منظم تمام وب سایت های اینترنتی و تجزیه و تحلیل محتوای آن ها انجام می دهد. کلمات کلیدی نقش مهمی را ایفا می کنند. اگر عبارت جستجو و عبارات مرتبط در صفحه ظاهر شود، به احتمال زیاد صفحه مربوط به کاربر است.

3. کیفیت محتوا در الگوریتم گوگل

به احتمال زیاد میلیون ها صفحه برای هر عبارت جستجو وجود دارد، بنابراین گوگل باید صفحاتی را که محتوای با کیفیت ارائه می دهند را نشان دهد. موارد زیر در انتخاب صفحات موثر است:

  • تجربه و تخصص
  • اقتدار پذیری
  • امانت

یکی از عناصر اصلی الگوریتم، به اصطلاح PageRank است که کیفیت و کمیت پیوندهای اشاره شده به یک صفحه را در نظر می گیرد. علاوه بر این، گوگل از تعدادی الگوریتم هرزنامه استفاده می کند که صفحات با کیفیت پایین را تشخیص می دهد و سعی می کند با استفاده از تکنیک های سئوی کلاه سیاه رتبه بندی کند.

4. قابلیت استفاده و کاربرپسندی صفحات در الگوریتم گوگل

اکنون که گوگل ارتباط و کیفیت محتوا را پوشش داده است، باید مطمئن شود که وب سایت، از قابلیت استفاده و کاربرپسندی خوبی برخوردار است. این مورد شامل جنبه های فنی زیر می باشد:

  • پاسخگویی به صفحه
  • ظاهر صحیح در همه مرورگرها
  • سرعت صفحه
  • امنیت وبسایت

این ها ممکن است مهم ترین عوامل نباشند، اما مطمئناً وقتی عوامل دیگر (مانند ارتباط و کیفیت) با هم برابر هستند، مورد توجه قرار می گیرند.

5. مشخصات کاربر و تنظیمات در الگوریتم گوگل

نکته آخر این که، نتایج جستجو به شدت تحت تأثیر شرایط و ترجیحات شخصی کاربر است، که شامل موارد زیر است:

  • موقعیت مکانی کاربر
  • تاریخچه جستجوها
  • تنظیمات جستجو

به روزرسانی الگوریتم ها

ما می توانیم به روزرسانی الگوریتم گوگل را به دو دسته تقسیم کنیم:

  • جزئی
  • اصلی

گوگل اغلب الگوریتم های خود را چندین بار در روز اصلاح می کند. اکثر این تغییرات بسیار کوچک هستند و مردم متوجه آن ها نمی شوند. علاوه بر این به روزرسانی های کوچک، گوگل هر ساله چندین به روزرسانی الگوریتم اصلی نیز ارائه می دهد. این ها معمولاً سر و صدای زیادی در جامعه سئو به پا می کنند و نام های جذابی به دست می آورند.

ظهور الگوریتم ها

با ظهور گوگل در وب بی پایان اینترنت در اواخر دهه 1990، محصولات دیجیتالی مانند فیلم ها، آلبوم های موسیقی و بازی های ویدئویی به سرعت در سراسر جهان گسترش یافت. علاوه بر این، اگر قسمتی از محتوا در اینترنت برای همه قابل مشاهده باشد، حریم خصوصی آن زیر سوال می رود. زیرا می تواند توسط اشخاص ثالث کپی و توزیع شود. بسیاری از شرکت ها تلاش کرده اند تا با مشکلات piracy (دزدی دریایی) به صورت تهاجمی مبارزه کنند اما موفق نبوده اند. اگرچه گوگل همان موتور جستجویی است که محتوای اصلی و دزدی را در صفحه نتایج موتور جستجو آورده است، اما به روزرسانی الگوریتم دزد دریایی خود را اعلام کرد تا اطمینان حاصل شود که تمام محتوای موجود در وب در جهت درستی باقی می ماند.

حریم خصوصی در الگوریتم ها

حفظ حریم خصوصی برای اکثر شرکت های سرگرمی مشکل مهمی است. این به دلیل در دسترس بودن شبکه جهانی وب برای همه است. در نتیجه، گوگل با اعلام به روزرسانی دزد دریایی در آگوست 2012 اقداماتی را برای اعمال مجازات نقض حق نسخه برداری انجام داد. این امر به ویژه بر رتبه وب سایت هایی که قانون حق نسخه برداری هزاره دیجیتال(DMCA) را نقض می کنند، تأثیر می گذارد. با گزارش DMCA علیه محتوای سرقت شده، آن ها در نتایج جستجو ظاهر نمی شوند و در نتیجه در تقریبا نامرئی می شوند. گزارش گوگل در مورد نحوه کار دزد دریایی شامل اصول زیر است:

  • گوگل سعی می کند جایگزین های قانونی به جای دستیابی غیرقانونی به محتوا ایجاد کند
  • سایت های سرکش را از خدمات تبلیغاتی حذف می کند
  • این الگوریتم گوگل، وب سایت های نقض کننده حق چاپ را از حذف می کند
  • اتهامات نقض جعلی را تشخیص داده و رد می کند

مهم ترین به روزرسانی های اصلی الگوریتم های گوگل

در اینجا لیستی از مشهورترین به روزرسانی های الگوریتم گوگل در دهه گذشته است که نحوه عملکرد آن را شکل داده است:

الگوريتم هاي گوگل

الگوریتم دزد دریایی

برنامه دیگری توسط گوگل علیه محتوای سرقت شده؛ حذف نتایج تکمیل خودکار است، که نشان می دهد وب سایت هایی DMCA را نقض می کنند. در عوض، وقتی یک عبارت با نتایج احتمالی نامشروع وارد می شود، گوگل نتایج جستجوی مشروع را می آورد. به عنوان مثال، اگر عبارت جستجو شامل “(نام آلبوم/نام بازی ویدئویی) بارگیری رایگان” باشد، کاربر وب با روش های مشروعی برای دستیابی به آلبوم یا بازی ویدیویی روبرو می شود، به عبارت دیگر، هزینه آن را پرداخت می کند. دزد دریایی وب سایت هایی را که دارای کلمات کلیدی جستجو مانند “بارگیری رایگان، تماشای آنلاین رایگان، آلبوم رایگان” هستند، هدف قرار می دهد.

نکته مهم:

هر ماه گوگل میلیون ها اعلامیه DMCA دریافت می کند و نمی تواند هر صفحه وب موجود در اینترنت را بررسی کند و به دنبال محتوای دزدی باشد. در عوض، الگوریتم دزدان دریایی وب سایت هایی را محدود می کند که دستورالعمل های حق نسخه برداری را نقض می کنند. این الگوریتم یک صفحه وب را حذف نمی کند مگر این که صاحب حقوق، اعلان حق نسخه برداری معتبر را ارسال کند. پس از ارائه گزارش و تأیید آن از طرف الگوریتم گوگل، امتیاز وب سایت را به طور چشمگیری کاهش می دهد.

الگوریتم پنگوئن

به روزرسانی الگوریتم پنگوئن، پس از پاندا و در آوریل 2012 توسط گوگل به عنوان تلاشی جدید برای مقابله با محتوای بی کیفیت و پاداش دادن به وب سایت های با کیفیت بالا منتشر شد. این به روز رسانی بر هر نوع از پیوندهای دستکاری (با کیفیت پایین، ناخواسته، بی ربط، بیش از حد بهینه سازی شده) متمرکز شده است. همچنین، سئو را به شدت تغییر داد، زیرا گوگل تاکتیک های ایجاد پیوند دستکاری را هدف قرار داد. عرضه اولیه آن 3.1 درصد از درخواست های موتورهای جستجوگر را تحت تأثیر قرار داد. قبل از الگوریتم پنگوئن، حجم پیوند نقش مهمی در تعیین امتیاز صفحه وب هنگام تجزیه و تحلیل توسط گوگل داشت.

پنگوئن فقط با پیوندهای ورودی یک سایت سروکار دارد. الگوریتم گوگل فقط به پیوندهای اشاره کننده به سایت مورد نظر نگاه می کند و به پیوندهای خروجی از آن سایت اصلاً نگاه نمی کند.

محرک های پنگوئن

پنگوئن دو روش خاص را هدف قرار می دهد:

طرح های پیوند:

توسعه، کسب یا خرید بک لینک از وبسایت های با کیفیت پایین یا غیر مرتبط، ایجاد تصویری مصنوعی از محبوبیت و تلاش برای دستکاری گوگل در اعطای رتبه های بالا. به عنوان مثال، یک شرکت بیمه می تواند انجمن های اینترنتی را با نظرات هرزنامه ای که به عنوان “بهترین شرکت بیمه” مرتبط است پر کند و به طور کاذب ظاهر ارتباط خود را با این پیوندهای غیر طبیعی افزایش دهد. یا ممکن است همان شرکت هزینه ای صرف کند تا پیوندهایی با عنوان “بهترین شرکت بیمه” در مقاله شخص ثالث که غیر مرتبط و در مورد نظافت سگ است، ظاهر شود. محتوایی که هیچ ارتباطی با موضوع ندارد.

پر کردن صفحه با کلمات کلیدی:

پر کردن یک صفحه وب با تعداد زیادی کلمات کلیدی یا تکرار آن ها در جهت دستکاری رتبه.

الگوریتم پاندا

گوگل پاندا یک تغییر عمده در الگوریتم گوگل است که برای اولین بار در فوریه 2011 منتشر شد. این تغییر با هدف کاهش رتبه “سایت های بی کیفیت“، به ویژه مزارع محتوا بود و سایت های با کیفیت بالاتر را در بالای نتایج جستجو بازگردانید. بنابراین، پاندا روی صفحات با کیفیت پایین، محتوای کم، کلمات کلیدی و محتوای تکراری متمرکز شده است.

گزارش شده است که این تغییر باعث افزایش رتبه وب سایت های خبری و سایت شبکه های اجتماعی و افت رتبه سایت هایی که حاوی مقادیر زیادی تبلیغات هستند، شده است. همچنین، رتبه بندی تقریباً 12 درصد از کل نتایج جستجو را تحت تأثیر قرار داده است. بلافاصله پس از راه اندازی الگوریتم پاندا، بسیاری از وب سایت ها، از جمله انجمن مدیران وب گوگل، پر از شکایت هایی شدند که نقض کنندگان حق چاپ، نسبت به سایت های دارای محتوای اصلی، رتبه بهتری کسب کرده اند.

نام “پاندا” از مهندس گوگل، ناونیت پاندا گرفته شده است، که فناوری را توسعه و امکان ایجاد و پیاده سازی الگوریتم را برای گوگل فراهم کرده است.

الگوریتم مرغ مگس خوار

این الگوریتم مرغ مگس خوار نام رمزگذاری شده برای تغییر قابل توجه الگوریتم گوگل در سال 2013. نام آن از سرعت و دقت مرغ مگس خوار گرفته شده است. این تغییر در 26 سپتامبر 2013 اعلام شد، زیرا قبلاً به مدت یک ماه در حال استفاده بود. “مرغ مگس خوار” با توجه به مفهوم و معنا برای کلمات کلیدی فردی، بر پرسش های زبان عامیانه تأکید بیشتری می کند. همچنین، به محتوای صفحات جداگانه یک وبسایت عمیق تر نگاه می کند، با توانایی بهبود یافته در هدایت مستقیم کاربران به مناسب ترین صفحه به جای صفحه اصلی وبسایت.

به روزرسانی

به روزرسانی مرغ مگس خوار نحوه فهم و تفسیر گوگل از جستجوها را بهبود بخشید. ارتقاء مهم ترین تغییر در جستجوی گوگل در سال های گذشته بود، که به تعاملات جستجوی عامیانه تر و تمرکز بسیار بیش تر بر مکالمه و معنا پرداخت. بنابراین، توسعه دهندگان وب و نویسندگان تشویق شدند تا سایت های خود را با نوشتن طبیعی به جای استفاده از کلمات کلیدی اجباری، بهینه کنند.

برای دریافت مشاوره رایگان با ما “تماس بگیرید” یا با پر کردن “فرم ثبت سفارش” کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.

*همچنین شما عزیزان می توانید برای خواندن مطالب بیشتر، مقالات ما را در “سایت سازه” دنبال نمایید*

برای مشاهده ی نمونه کارهای سایت سازه “اینجا” را کلیک نمایید و یا برای اطلاعات بیشتر “خدمات ما” را مشاهده کنید.

6 دیدگاه در “آشنایی با انواع الگوریتم گوگل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.